Tervetuloa Joensuun seudun ICT-ohjauksen blogiin! Täältä löydät ajankohtaista tietoa seudulla järjestettävistä koulutuksista sekä ICT-ohjaajien kirjoittamia kertomuksia ja kuvauksia esi- ja perusopetuksen tvt-ohjauksista.


perjantai 2. kesäkuuta 2017

Kesän alun tervehdys Joensuun Mediakeskukselta!

Vuosi on pyörähtänyt jo kesäkuun puolelle. Mennyt kevätlukukausi alkaa olla ict-ohjausten puolesta lopussa ja huomenna jo suvivirret soivat. Olen Parkkosen Lauri, ja aloitin tammikuun puolessa välissä seudullisessa ict-ohjausprojektissa. Taustaltani olen luokanopettaja Kylmäojan koululta Kontiolahdelta, mutta nyt olen siis virkavapaalla opettajan työstä. Olen myös mukana innovatiivista ja luovaa teknologiakasvatusta kehittävän Innokas-verkoston toiminnassa aluekoordinaattorina ja kouluttajana. Harrastan hurahtamista monenlaisiin asioihin, joista tällä hetkellä päällimmäisinä ovat virtuaali-/lisätyntodellisuuden, robotiikan ja luovan teknologiakasvatuksen kehittäminen sekä vapaa-ajan harrastuksena perinteinen valokuvaus ja ilmakuvaus dronella. 

Kevätkausi on ollut erittäin antoisaa aikaa, kun on saanut kierrellä kouluilla ja nähdä paljon innokkaita oppilaita ja opettajia. Päätoimialueenani on ohjelmointi ja robotiikka, mutta siinä sivussa olen ohjannut kouluilla muun muassa myös iPad-sovelluksien pedagogisessa opetus-/oppimiskäytössä sekä käynyt kouluttamassa ViLLE-järjestelmän käyttöä kouluille.

Kevään mittaan suoritin Joensuun Mediakeskuksen kautta Innokas-verkoston ja Micro:bitin yhteistyöpilotointia. Kävin pilotoimassa Micro:bitiä Karhunmäen, Noljakan, Niittylahden, Kontiolahden kirkonkylän ja Kiihtelysvaaran kouluissa. Esittelin laitteita myös muilla ohjauskeikoilla seudullisesti. Micro:bitiä kokeiltiin vuosiluokilla 1-6. Esittelin myös Micro:bitiä Joensuun seudun tutor-opettajille järjestetyssä ohjelmoinnin koulutuksessa. Micro:bit osoittautui erittäin muuntautumiskykyiseksi ohjelmoinnin opetuksen välineeksi, joka otettiin innokkaasti vastaan oppilaiden ja tutor-opettajienkin osalta. Parasta mielestäni oli se, että sitä voidaan hyödyntää ohjelmoinnin opetuksessa läpi peruskoulun ja laite on hinnaltaan sen verran edullinen, että laitteiden hommaaminen kouluille ei ole kohtuuttoman kallista.

Micro:bitillä harjoiteltiin ohjelmointia mm. perus harjoituksin, kuten esim. ”sykkivä sydän” ja muut animaatiot, kristallipallo, noppa, arpakone, paperi, kivet ja sakset jne. Micro:bit ohjelmointi sopi oikein hyvin myös sellaisille oppilaille, joilla ei vielä juurikaan ollut kokemusta ohjelmoinnista. Micro:bit osoittautui oivaksi matalankynnyksen ohjelmoinnin opetuksen laitteeksi. Esimerkiksi briteissä valtio tarjoaa kaikille 11-12-vuotiaille koululaisille oman Micro:bit mikrokontrollerin, joten maailmalta löytyy vahvaa luottamusta Micro:bitiä kohtaan oppimisympäristönä.

 mutta muutamien ryhmien kanssa Micro:bitiä käytettiin osana innovatiivista maker-projektia, jossa luovanprosessin menetelmiä käyttäen keksittiin ja rakennettiin prototyypit erilaisista älykoneista tai esineistä. Valmiina tuotteina saatiin mm. älyporakone, älypalloja, muuntautuvat älykengät/-luistimet/-rullaluistimet.


Älykäs luistin, joka voidaan muuntaa napinpainalluksella kengäksi tai rullaluistimeksi.

Yhden ryhmän kanssa taas hackattiin valmiita esineitä lisäämällä niihin älyä. Projekti kesti kaksi oppituntia. Siitä prosesista saatiin lopputuloksena mm. älysakset, jotka toimivat arpakoneena, maapallon kierroslukumittari, älyjumppakeppi ja älyämpäri.


Älykäs jumppakeppi, joka osaa laskea eri liikkeiden toistot erikseen ja tsemppaa käyttäjää tekstein.


Ykkösluokkalaisten kanssa lisättiin roboteille tunteet Micro:bitien avulla. Oppilaat olivat askarrelleet etukäteen kuvaamataidon tunnilla robotit. Robotteihin leikattiin kasvojen kohdalle aukko, johon laitettiin Micro:bitin led-näyttö. Micro:biteihin ohjelmoitiin erilaisia tunteita led-näytölle, kuten hymynaamaa ja surunaamaa, jotka toimivat robottien kasvoina. Tunteiden ohjelmointi oli varsin onnistunut yhden tunnin projekti, jossa jo ensimmäisen luokan oppilaat onnistuivat mukavasti. Syksyllä taas ohjaukset jatkuu, ja jos kouluilla on tarvetta ohjelmoinnin ja robotiikan kouluksen osalta, niin ottakaa yhteyttä allekirjoittaneeseen! 


Iloinen robotti

Joensuun Mediakeskus oli mukana SciFestin järjestelyissä pitämällään Platonin akatemia -pajalla, joka oli osa suurempaa digitaalisten oppimisympäristöjen kehittämiskeskuksen, yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyössä järjestämää oppimisen aikamatka -kokonaisuutta. Platonin akatemiaan kävi tutustumassa muun muassa astronautti Timothy Kopra ja hänen vaimonsa Dawn Kopra. 

Timothy ja Dawn Kopra

David vs. Goljat..,eikun minun ja Grovestreamin
rakentaman
robotin kohtaaminen..

SciFestin jälkeen oli vielä Innokas-verkoston järjestämä vuotuinen robottitapahtuma Oulun Yliopistolla, minne lähti joukkueita Joensuusta ja Kontiolahdelta. Allekirjoittanut oli matkassa mukana Joensuun Mediakeskukselta. Tapahtumassa pääsi näkemään jälleen kerran, mihin lapset ja nuoret pystyvät, kun heille vain antaa mahdollisuuden ja tarvittavia välineitä. Tapahtuma oli kaikin puolin jättimenestys! Toimin kilpailuissa pelastussarjan tuomarina. Pelastussarjassa robotin on osattava seurata viivaa läpi pelastusradan autonomisesti, selvittää haasteet matkan varrella, ja lopuksi pelastusalueelle päästyään tunnistaa uhri sekä pelastaa se osallistuttavan sarjan (pelastus 1-3) ohjeiden mukaisesti.

Pelastus 3 -sarjan kisasuoritus käynnissä

















Toivotamme teille blogin lukijoille hyvää kesää!
Lauri + muu Joensuun Mediakeskuksen henkilökunta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti