Tervetuloa Joensuun seudun ICT-ohjauksen blogiin! Täältä löydät ajankohtaista tietoa seudulla järjestettävistä koulutuksista sekä ICT-ohjaajien kirjoittamia kertomuksia ja kuvauksia esi- ja perusopetuksen tvt-ohjauksista.


Joensuusta ICT-pedagogiikan osaamiskeskus!

Joensuun seudun kunnat (Joensuu, Ilomantsi, Outokumpu, Polvijärvi, Juuka, Liperi ja Kontiolahti) ovat tehneet jo pitkään yhteistyötä ICT-asioissa. OKM:n avustuksen turvin seudulla käynnistettiin elokuussa 2015 uusi projekti, nimeltään "Esi- ja perusopetuksen toimintakulttuurin kehittäminen vastaamaan tulevaisuuden vaatimuksia". Projektissa työskentelee kaksi seudullista ICT-ohjaajaa ja yksi projektikoordinaattori. Projektin tarkoituksena on kehittää esi- ja perusopetuksen opettajien tieto- ja viestintäteknisiä taitoja ja auttaa näitä hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti kouluista löytyvää laitteistoa. Ohjauksessa on myös huomioitu uudistuva opetussuunnitelma ja sen tvt-vaatimukset. Tästä blogista voit seurata ICT-ohjaajien työtä.


Lue alta taustaa aiheeseen!


Miksi?

Toukokuussa 2014 syntyi ajatus Joensuun seudun koulujen ICT-pedagogiikan kehittämisestä uudelle tasolle. Pohjalla oli koulujen oma urhea kehitystyö haastavassa taloudellisessa tilanteessa sekä koulujen apuna toimivien osa-aikaisten TVT-koordinaattoreiden kolmen vuoden työputken aikana syntyneet kehittämisajatukset. OPS2016 lähestyminen ja ylioppilaskokeiden sähköistyminen olivat myös tuoneet kaikille Joensuun kunnan kouluille tulevan lukuvuoden vuosisuunnitelmassa mukanaan uuden aihealueen "Tiedo- ja viestintäteknologia kohtaavat uuden opetussuunnitelman".

Tavoitteeksi asetettiin, että Joensuuhun kehittyy kansallisella tasolla merkittävä ICT-pedagogiikan osaamiskeskus! Mukaan kehittämään lähtivät kaikki seitsemän Joensuun seudun kuntaa; Joensuu, Kontiolahti, Liperi, Outokumpu, Polvijärvi ja Juuka. Lisäksi kehitystyöhön tulivat mukaan Itä-Suomen yliopiston Normaalikoulu, Kasvatustieteenlaitos ja Tietojenkäsittelytieteenlaitos sekä Joensuun tiedeseura ry ja Innokas-hanke.

Miten?

Osaamisen kehittämisen perimmäisenä voimana on tarkoitus käyttää yhteistyötä. Jokainen mukana oleva organisaatio tuo kehittämistyöhön oman erityisosaamisensa. Yhteisenä tavoitteena on keskittyä siihen "miten tehdään", ja päästä irti jatkuvasta "millä tehdään" keskustelusta. Oli työvälineitä paljon tai vähän, pyrimme tekemään niillä parhaamme!

Apuna käytäntöönpanossa ja osaamisverkoston kutomisessa oli tarkoitus käyttää seudullista ICT-ohjaaja paria. Heidän palkkaamisekseen Joensuun seudun kunnat, Normaalikoulu ja Innokas-hanke hakivat yhteistä apurahaa OKM:ltä. Haun jo käynnissä ollessa selvisi, että hakijoiden olisi haettava erillishakemuksilla. Näin suunnitelmaa päivitettiin vielä viimemetreillä. Elokuun lopussa pitkän jännityksen jälkeen selvisi että Joensuun seutu oli saanut ICT-ohjaajien palkkaukseen ja matkakuluihin yhteensä noin 70 000 euroa apurahaa. Tämä oli noin kolmannes haetusta. Maantieteellisesti hajaniasella alueella olisi kovasti tarvittu kahta ohjaajaa ja enemmäkin koulujen välisiä matkoja.

Lisää avustuksesta: OKM Valtionavustus pedagogisen ICT-ohjauksen kehittämiseen

Milloin?

ICT-ohjaushanke on pyörinyt yhteistyötahojen kautta aloituskokouksesta saakka. Syyskuun ensimmäisenä päivänä käynnistyi ensimmäisen kerran SciBREAK-toiminta, jonka kautta tiede- ja teknoloigiakasvatusta on tarkoitus jalkauttaa kouluille läpi lukuvuoden. Toiminnan nimi viittaa Joensuun tiedeseuran vuosittain järjestämään kansainväliseen lasten- ja nuorten tiede- ja teknologiafestivaaliin SciFestiin, joka pidetään Joensuun Areenalla aina huhtikuussa. Keväällä 2015 tapahtuman yhteydessä tullaan järjestämään myös merkittävän suuruinen opettajien täydennyskoulutuspäivä SciEDU.

Seuraa ICT-ohjaushankkeen etenemistä tästä blogista ja jätä kommenttisi teksteihin!


1 kommentti:

  1. Hei ! Vaikuttaa hyvältä kehittämisen suunnalta. Mielenkiinnoola seuraamme hankettanne

    VastaaPoista