Tervetuloa Joensuun seudun ICT-ohjauksen blogiin! Täältä löydät ajankohtaista tietoa seudulla järjestettävistä koulutuksista sekä ICT-ohjaajien kirjoittamia kertomuksia ja kuvauksia esi- ja perusopetuksen tvt-ohjauksista.


maanantai 1. syyskuuta 2014

Mesimarjat menevät mobiiliin: mobiilioppimista esikoulussa iPadeilla



Joensuun Marjalan koulun 22 lapsen esiopetusryhmä Mesimarjat aloitti ns. 1:1 opiskelemisen tablet-laitteilla syyskuun ensimmäisenä päivänä. Mobiilioppimisprojektin kestoksi suunniteltiin viikon intensiivijakso, jonka aikana toteutetaan esiopetuksen opetussuunnitelmaa iPad-laitteiden kanssa. Viikon toteutukseen osallistuu opettajien lisäksi pedagoginen ICT-ohjaaja. iPad-laitteet on lainattu koulutoimen SciBREAK-projektilta.

Kuva. Eskarin mobiiliviikon pedagoginen suunnitelma 1.9.2014. (Kuva suurenee klikkaamalla.)

Käytännön toteutus alkoi perustaitojen opettelusta

Projekti alkoi siitä, kun ICT-ohjaaja saapui maanantaiaamuna eskariin laitteet mukanaan. Ensimmäisen ohjaustuokion aikana esikoululaiset ja opettajat tutustuivat yhdessä laitteiden perusominaisuuksiin. Yhdessä katsottiin mistä laite pannaan nukkumaan, kuinka se herätellään unilta ja missä on "taikanappi" eli kotipainike. Sopivaa kosketusta ja rohkeutta laitteen käyttöön haettiin pelailemalla vapaavalintaisia lastenpelejä kotinäytöltä.

Oppilaiden pelaillessa padeillaan opettajat saivat vielä lisäohjeistusta laitteiden käyttöön. Yhdessä katsottiin läpi laitteen sammuttaminen, koska se on helppo ensiapu viikon aikana mahdollisesti ilmeneviin ongelmiin. Opettajille näytettiin myös asetuksista langattoman verkon valitseminen mahdollisia verkko-ongelmia silmälläpitäen. Pelailun lomassa kaikki lapset opettelivat vielä löytämään äänenvoimakkuuden säädön yhdessä opettajien kanssa.

Pienen pelailutuokion jälkeen lapset kävivät koulutöihin. Vartin opetustuokiossa etsittiin kamera-appi ja kuvailtiin takakameralla kavereita sekä opettajia. Tämän jälkeen etsittiin etukamera, ja otettiin hassuja, mutta niin muodikkaita "selfieitä". Riemun takaamiseksi kokeiltiin vielä Photo boothia. Näin saatiin padeille kerättyä materiaalia myöhempää kuvat-appiin tutustumista varten.

Toisessa tuokiossa tutustuttiin appeihin

Ruokailun jälkeen ryhmällä oli vielä toinen ICT-ohjaajan vetämä 30-minuutin tuokio, joka aloitettiin katsomalla kuvat-appista aiemmin otettuja valokuvia. Jokainen sai esitellä omat parhaat otoksensa muille. Tässä apple-TV olisi ollut mukava lisä, mutta tämän eskariryhmän tiloissa ei ollut käytettävissä nettiä ollenkaan, niimpä oppilaat näyttivät kuvia omilta padeiltaan ja hyvinhän se niinkin kävi! Kuvat ohjelma on erinomainen apuväline nipistämisen ja napauttamisen opettelemiseen. Samalla myös tuli tutuksi mitä roskiksen kuvasta tapahtuu.

Omien "selfie"-kuvien innoittamina piirreettiin Drawlla iloisen värinen omakuva. Tunnetilaa tasapainottamaan se sai kaverikseen pelottavan värisen hirviön, jolloin jokainen tuli kokeilleeksi värin vaihtamista ja pyyhekumia. Tuokion päätteeksi kurkattiin muutamiin viikon aikana käytettäviin oppimispeleihin. Nähin sovelluksiin ja niiden välillä siirtymiseen oli myös piiloitettuna lisäoppia laitteen peruskäytöstä ja moniajon toiminnasta. Esikoululaiset olivat nopeasti oppivaa sakkia ja projektin innokkaan starttauksen jälkeen iPad-laitteet jäivät opetusryhmän käyttöön koko viikoksi.

Pedagoginen suunnitelma työskentelyn pohjana

Lähtökodaksi esiopetuksen mobiiliviikolle laadittiin pedagoginen suunnitelma. Suunnitelman pohjana käytettiin seuraavia ajatuksia:
  • esiopetuksen opetussuunnitelman toteutuminen opetuksessa
  • lyhyet opetustuokiot, viikon intensiivijakso
  • selkeät ohjeistukset, suuri ryhmäkoko
  • kaikki tekee, ei odottelua
  • käytettävien menetelmien integroituminen moniin oppisisältöihin
  • laitteen peruskäyttötaitojen opetteleminen
Suunnitelmaa tullaan muokkaamaan edelleen syksyn muiden eskariprojektien tarpeeseen viikosta saadun palautteen perusteella. Saat suunnitelman isommaksi klikkaamalla kuvaa!



ICT-ohjaaja Mari Petrelius
Varhaiskasvatus- ja koulutuspalvelut
Joensuun kaupunki

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti