Tervetuloa Joensuun seudun ICT-ohjauksen blogiin! Täältä löydät ajankohtaista tietoa seudulla järjestettävistä koulutuksista sekä ICT-ohjaajien kirjoittamia kertomuksia ja kuvauksia esi- ja perusopetuksen tvt-ohjauksista.


perjantai 29. huhtikuuta 2016

Pelillisyyttä rakentamaan



MinecraftEdu & Nuts'n'Bolts


Minecraft on yksi maailman suosituimmista peleistä. Minecraftissa on kyse maailmasta, joka koostuu palikoista. Pelissä palikoista voi esimerkiksi rakentaa tai niitä voi kaivaa; vain mielikuvitus on rajana.

TeacherGaming-yhtiö on kehittänyt pelistä opetusversion, MinecraftEdun. Opetusversio on muuten samanlainen kuin varsinainen peli, mutta opettajalla on supervoimia. Näin opettaja pystyy hallinnoimaan peliä. Maailmalla opetusversiota pelataan yli 15 000 koulussa. Suomessa mukana on ollut noin 50 koulua. Tämän jälkeen noin 1/3 Suomen Minecraft-kouluista sijaitsee Pohjois-Karjalassa!

MinecraftEdulla voidaan kehittää oppilaiden ns. ”soft skillejä”, kuten luovuutta sekä vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja. Toki pelillä voi treenata vaikkapa matematiikkaa, historiaa tai maantietoa.
Joensuun seudulla kaikille halukkaille peruskouluille on hankittu Mediakeskuksen toimesta peli käyttöön kevään aikana. Ja kaupan päälle on tullut laadukas koulutus pelin pedagogiseen hyödyntämiseen. Kevään aikana yhteensä 28 opettajaa on saavuttanut Minecraft-ekspertin arvon näissä koulutuksissa. Koulutetut opettajat voivat omissa kouluissaan opastaa kollegoita pelin saloihin.
Toivottavasti peli saavuttaa kouluissa suuren suosion myös opetuskäytössä. Minecraft-puhe koulun käytävillähän on ollut tuttua jo pitkään, mutta nyt siihen toivottavasti saadaan uusi ulottuvuus.

Samalla kun MinecraftEdua on koulutettu, ovat eskarit ja alakoulujen oppilaat päässeet mukaan kehittämään uutta opetuspeliä, Nuts’n’Boltsia. Peli on tablet-laitteella pelattava ohjelmointia opettava robottipeli. Pelin valmistuttua siitä tulee opetuskäyttöön tarkoitettu, visuaalisesti toimintaa ohjaava peli. Visuaalisuuden vuoksi esimerkiksi lukutaitoa ei tarvita. Opettajan ei tarvitse itse olla koodausmestari, jotta pelin voi ottaa käyttöön; peli opastaa etenemisessä. Peliä kehitetään saadun palautteen ja kokemuksen perusteella valmiiksi tuotteeksi TeacherGamingin toimesta. Esimerkiksi viikolla 17 yli 200 eskarilaista ja 1.-2. –luokan oppilasta pääsi pelaamaan ja kehittämään peliä eteenpäin. 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti